Nakamura-lab@composition,Kyoto City University of Arts

京都市立芸術大学音楽学部 大学院音楽研究科作曲専攻中村研究室 Nakamura Noriko

2015&2014@Nakamura-lab,KCUA

2015年度中村研究室時間割 Schedule of NAKMAURA lab.2015
[schedule]

月曜 1講時 作曲法(音楽学部生・専門講義室) 

   2講時 作曲レッスン(予約・研究室)

  12:10-13:00 昼休み 

   3講時 音楽学演習i[創造のための電子音楽演習](CM室)

   4講時 作曲レッスン(学4A 研究室 or CM室)

   5講時 作曲レッスン(予約・研究室)

Mon 9:00- Composition(for undergraduate

all speciality students,lecture room)   

10:40- Composition(undergraduate 4B,lab.)

12:10- noon break

13:00- Musicology Seminar i[elecotronic acoustic studies for creation](CM lab,Uni.Hall)

14:30- Composition(reservation,lesson,lab.or CM lab.)

16:10-Composition(undergraduate 4A,lab.)

火曜 1講時 作曲レッスン(予約・学3A・研究室)

   2講時 作曲理論研究(大学院・小合奏室・研究室)

   12:10-13:00 昼休み 

    3講時 委員会(中央棟)

   4講時 委員会(中央棟)

   5講時 教授会(大学会館)

Tue 9:00- Composition(undergraduate3A,reservation,lesson,lab.)

10:40- Study of Composing Theory (master course all students,lab.)

12:10- noon break

13:00-18:00 Meeting(Committee)[central building,uni Hall]

水曜  1講時  楽曲分析(音楽学部・専門講義室)

    2講時  3回生楽曲分析(作曲・指揮専攻、研究室)

    12:10-13:00 オフィス・アワー(研究室)

    3講時  作曲レッスン(学3A,研究室)

    4講時  作曲レッスン(予約・研究室)

    5講時  4回生楽曲分析(研究室)

Wed 9:00- Analysis

   (undergraduate all speciality students,lecture room)

   10:40- Analysis(undergraduate 3,comp.&cond.,lab.)

12:10-Office Hour(lab.)

13:00-Composition(undergraduate 3A,lesson,lab.)

14:40-Composition(reservation,lesson,lab.)

16:10- Composition (undergraduate 4A,lab.)

木曜 1講時 2回生楽曲分析(研究室)  

   2講時 作曲実習(院1A院1C,研究室)

   12:10−13:00 昼休み 

   3講時 作曲演習(院1A院1C,研究室)

   4講時 作曲レッスン(学4B・研究室)

   5講時 1回生楽曲分析(研究室)

Thu 9:00- Analysis(undergraduate 2,lab.)

10:40- Composition(graduate 1A)

11:40-Composition(graduate 1C)

13:00- Composition Seminar(graduate 1 A&C,lab.)

14:30- Composition(undergraduate,4B)

16:20- Analysis(undergraduate 1,lab.)

金曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室,CM室,伝音)

   2講時 作曲レッスン(予約・研究室,CM室,伝音)

   12:10-13:00

   3講時 作曲レッスン(予約・研究室,CM室,伝音)

   4講時 作曲レッスン(予約・研究室,CM室,伝音)

   5講時 作曲レッスン(予約・研究室,CM室,伝音)

Fri 9:00- Composition(lesson,reservation)

10:40- Composition(lesson,reservation)

12:10- noon break

13:00- Composition(lesson,reservation)

14:30- Composition(lesson,resavation)

16:10- Composition(lesson,reservation)




New Year Message
              Nakamura Noriko[20140110]
510 million children
who are not able to go to school.

5000 million adults
who did not learn on the school.

Parents 10 times the number of a child
which cannot go to school cannot read.

There is a area as like this condition.


There are 5700 million children
who are not able to go to school on this earth.

There are 3200 million girls,it is two third of whole.


Twice [Two times] five is ten.

What times 5 is 100 ?

(Malala YOUSAFZAI to NAKAMURA Noriko)

510万人の学校に行けない子ども達がいる。
5000万人の学校で字を習うことができなかった大人達がいる。

学校に行けない子どもの10倍の数の大人達が
字を読むことができない。

そういう地域が世界にある。

世界には学校に通えない
5700万人の子どもがいる。

女の子は3200万人で
全体の3分の2。


5の倍は10だ。

5を何倍すると100になるか?
(マララ・ユサフザイ→中村典子)


ASIAN SCALE MAP PLAN
[NAKAMURA lab.]

RITSU 5 6 1 2 3 3 2 1 6 5

RYO 1 2 3 5 6 6 5 3 2 1

SLENDRO 1 2 3 5 6 6 5 3 2 1

PELOG    3 4 5 7 1 1 7 5 4 3

RYUKYU 5 6++ 1 2 3++     

INAKA 5 6+ 1 2 3+  

YOU 5 6 1 2 3+    3 2 1 6 5

RITSU  5 6 1 2 3+   3 2 1 6 5

YIN   5 6−1 2 3+   3−2 1 6 5

MIYAKO 5 6−1 2 3−   3−2 1 6−5


「日本のうた」

2014年2月8日、大雪のなかだが
駅隣の音楽堂であるため
車椅子での外出の安全は確保されると考えて
初めて車椅子独力で新幹線に乗り、公演に出かけた。

昨年夏座骨神経痛を患って車椅子を必要とし、
立位目線近くの高さの二つの鍵穴に
自力で鍵を開け閉めしての外出ができなかったが
思い切って雪の困難日に出かけてみた。

行き先は筆者の在住する関西圏と関東圏の中間に位置する
政令指定都市に拠を置く音楽堂。

公演で考えたことを書く。

プログラムは4作から構成されていた。

第1のプログラム。
近代日本語と西洋大衆歌曲(ポップソング)の合体による
最も著名な反戦歌の一つにおいては
音楽堂立地拠点の大学現役アマチュア合唱団との
半分ずつの混合により互いの盲点に自然に手を貸し合って
人間性の発露を通した優れた表現となった。

第2のプログラム。
言語による近代化と汎時代作曲技法の
総覧的衝突的超克的コメントの合体による
最も優れた劇場作品theater pieceにおいては
プロフェッショナル合唱団の本領発揮に
明治維新前の日本語と音楽の結合による眞華と
明治維新後の日本語による断絶による衝突を基盤に
日本の伝統楽器を呼び込み
あらゆる能動はほぼ不可能の痛みと共に
世界全体への表現に向けたコメンタリーに始動した。

第3のプログラム。
漢語から和語による往復的主体精神に則った
選良特権階級の女性文学者による
世界的に著名な四季の日常への眼差しは
日本語を母語としない西洋圏の
非常に若い男性作曲者による
自己覚醒的微細コメントの合体による表現となり
非常に繊細に自然に新作初演された。

第4のプログラム。
時代の異なる四篇の日本のうたの幻想的合唱編曲は
当地当医音楽堂音楽監督である作曲者自身の
他に類例をみないピアノ演奏を伴う以下三つと
日本中世童歌のリズム考、
近代日本語と西洋芸術歌曲の融合による
抒情歌(叙情歌)の幻想的色調変化、
現代日本語と黒人霊歌労働歌白人口承説話の
融合による和製ブルース、
そして近世日本の語りものの一種の編曲では
名人の妻の作の伝のある平和の世に煥発する
社会の生命賛歌の詞章は
楽器部分の口唱歌を歌い込んだ無伴奏合唱に到着した。

日本のプロフェッショナル合唱団と日本の尺八奏者と
ほぼ西洋圏で仕事する若い世代の日本の指揮者の仕事は
いずれも能動的非常に優れたものである。

そしてアンコール。
近代児童文学の一大運動誌に寄稿された
クリスチャン詩人の作による
代表的な日本の近代童謡が歌われた。
指揮者と同姓の日本初交響曲作曲家の作。
作曲家もまた同じく明治のクリスチャン作曲家。

歌詞の4番まで一点の翳りなく
オペラの如く詩の意味作用を完全に外して朗々と歌われた。
この簡素なスタイルの無伴奏合唱がこの合唱団の美声で
この日東西南北の地球の歴史的多面を
立体にし切るかに思えながらも
有節歌曲の同旋律の繰り返しに
詞の意味によって演者が伝達するはずの一点が流された。

日本語として意味文脈を発する
源の一節である消失点からの
詩人を通してあらわれたこのうたの
まことのはっするところからの表現に
達しなかったのは残念だ。

この著名な愛らしくはかない
赤色益虫を題名に持つ近代日本の国民的童謡は
特に子供には現在の社会にほぼあらわれない
社会習慣が含まれている3番を抜いて
歌われることがかつてあった。

詞の3番には

作者と日本近代を背負い育んできた
社会的弱者・人間の片割れへの痛み・
消失点からの眼差しが

具体的にあらわされる。

これがこの歌の全体そして
まことの近代のうたの発するところであり
調べて女性の初婚年齢は旧民法では満十五だったと知った。

私の窓は雪中展望を得た。

ご招待いただいた音楽堂の音楽監督にこころより深く感謝。
文中、構造を現すため一切の固有名詞を省いてみた。

2月1日に聴けたコンサート後のシンポジウムで
ブログにコメントを書こうと思うと会場で発言して
溜まりに溜まっている曲や原稿を片付けているうちに
こちらが早くなった。

Song in Japan,Japanese Songs.

On the date of 8th February 2014,
I went to concert by wheel chair alone with SHINKANSEN,
because it seemed to keep safety myself
both way to concert hall the nearest next station.

Wheel chair is my nessesary by sciatica from last summer,
in addition to,it was hard by strong pain
to close and open key at high positioning key hole
on the entrance door,
I tried to go to concert in a lot of snow.

To concert hall at the between mid west area
and mid east erea in Japan,
it is in one of the ordiance designated city.

I write about my thinking during concert.

About first programme.
It was so excellent through expression of humanity
on one of the most famous anti-war songs
by the combination with modern Japanese language
and western pop song,

because they were helping each other
on the each blind spots on the combination of
half and half with professional chorus
with university active amatuer chorus.

About second programme.
On one of the most excellent theater piece
by the synthesis of the comprehensive,clashed
and overcoming comments
,the foundation that truth flower
by combitnation with Japanese language and Music
before the Maiji Restration,and
conflict by the break off of new Japanese langage between music from western culture after the Meiji Restration,
voices were calling really Japanese instrument and
staring for making comments for the expression facing whole the world,by themselves.

About third programme.
The world famous daily look for four seasons
by the woman author following the spirits independently
on the both way from Chinese langage to Japanese langage and from Japanese langage to Chinese langage
as the elite on privileged class,
it became the expression by the synthesis
of self-awakening minute comments by
so young man composer of western cultural sphere,
and premired delicately and naturally very much.

About fourth programme.
The Japanese songs fantastic arrangements,consist of
four pieces in different ages,it was perfomed as musical highlight with composers' unpararelled wonderful piano three performances
as this concert hall's general music director.
The rhythm research on Japanese medieval children song,and
The change on fantastic color coordination on lyrics,
Made-in-Japan blues by the fusion of modern Japanese langage and
black spirituals,work song and white oral narrative,and
The arrangement on the one sort of Katarimono narrative of early modern age in Japan,the sparkling poem of social hymn to life in peace age that tradition works by the wife of master narrator,
at last,it had reached to unaccompanied chorus with the singing of  traditional instrumental solmization without piano.

Japanese professional chorus,
professitonal shakuhachi player and
young generation conductor who is working
in western cultural area,
their works was all active and excellent.

And about ancore piece.
Japanese important famous modern children song
written by Chirstian poet on most greatest modern
children literature magazine was sung.

This song was composed also Christian musician
who is first symphony composer in Japan,
and conductor said this song's composer is the
just same name.

This song was sung all lyrics by sonorous voices
without meaning operation perfectly as like early opera,
and without sense for shadow perfectly.

This simple styled unaccompanied chorus piece
by great beautiful singing voice,
it was almost seemed in this concert to express
perfectly 3D from
this many sided lyrics on the histrorical
east-west-south-north globe,
but the one point was not reflected,
although it should be telling by meaning of lyrics
on the sequence of same melody line of strophic song.

It is so regrettable that music was not reached
the expression of truth from vanishing point's
original phrase of this lyric through poet
by the appearance of meaning context
as Japanese language.

This famous lovely transient red insect's titled
Japanese national folk children song was sung at once,
in the custum except third range by the reason of
including the almost lost social custum in this age.

On third range,the lyrics express concretely
the eyes from vanishing point,
the pain for the half of human as the social weak
who was carrying and raising up modern Japanese
and author,himself.

This is the emitting point of the true song,
I knew by the research,it was fifteen that mean
most youngest age of marriage possible
in old law under constitution of the Empire of Japan
as like this very young woman carriers
of modern Japanese.

My windows got a view in heavy snowing.
I thank deeply for the invitation
from the general musical director of this hall.

I omitted all proper nouns for the appearance of structure,
in the sentence.
at the date of 1st Febubuary 2014,
I could listen to concert and heard symposium,
and in the place,I said to write comment in my blog
on this occasion.But I wrote this comment at the first,
because I had a lots of commissioned composition and reports at that time and I went to this impressive concert.



「それにしても時間がかかる」


2014年2月1日(日)に行われた
「歌うアジア」と銘打たれた演奏会と公開討論の報告までに
一ヶ月半が経過した。

隣国の友人作曲家の名や友人演奏家達の名を見つけて
聴くために最大現に努力しつつも前週の
折からの激しい寒気に激痛を発し始めた腰痛により
当日居合わせられるか実に不安定のなか
演奏会と併設されたシンポジウムまで
結果として聴くことができたゆえの報告である。

当夜自分のブログに直接コメントすると発言したゆえに
気になって仕方ないながら数ヶ月前から溜めに溜めた原稿や
諸々作曲もという説明責任現場責任を
ひとつひとつ片付ける最中に
演奏会より9日後受けることが出来たMRI検査で
「杖をついて前向きにあらゆるところへ身体を運び
 出向いたがゆえに腰椎が重さに耐えかねての
 熱感を伴う激痛状態」が判明、
夏の手術までの方策に即刻減量開始と
内部筋鍛錬体操や水中歩行が処方された。

常時車椅子に載り激痛発生原因の重さを分散させ
鍛錬に励む。結果次第で減量結果により
手術が軽くなるあるいは夏までに理想の負担減状態まで
持って行けたら手術の必要がないかといったことも想像される。

2月8日(土)に雪中新幹線に車椅子で出かけた
同じ「歌」に関する上記合唱音楽を聴いたことが
結果として2日後にMRI検査を受けることに繋がり
この合唱演奏会報告を先に書くこととなった。

さて2月1日(日)の演奏会について、
筆者在住地域に在する地域の私鉄文化財団の
運営美術館内の百程度の規模の音楽堂としても使用される
多目的空間で行われたそれらは
前掲に本州中央部日本海側地域の近代美術館での
演奏会と公開討論が設定されてあった。
主催は国立女子大学アートマネージメント科で
さらに省庁事業として
大学を活用した文化芸術推進事業とのことである。

首都圏拠点で国際的に活躍するこの演奏団体は
この都道府県での演奏が始めてであることが
アナウンスされてあった。

公開討論は
国立大学あるいは国規模の研究機構に所属の音楽学者4人に
作曲家で主催大学の名誉教授の司会という構成は
「批評者を作曲者が批評する」という視点を
作り出している点が展開的であった。

演奏会への参加者は4-50名程度、
シンポジウムへの参加者は数十人程度の聴衆であった。
パネリストにはほぼ批評を行っていないという
女性音楽学者も一人含まれていた。

まず、演奏会について書く。

プログラムは
前半が東アジア圏の中国韓国の作曲家の作品と
日本の女性作曲家による東洋的素材による
東洋楽器作品の作曲者自身による西洋楽器への移替編曲作品、
後半が東南アジア圏のフィリピンの作曲家の作品と
インドネシアの音素材による演奏家による編作曲(日本)の
5曲で構成されていた。

後で検索していると演奏会プログラムとして
6曲とweb上でアナウンスされていたうちの
中国系作曲家潭盾の作品が抜けていたことに先程気がつく。

一曲目の中国人作曲家の堯舜的表現は、
その意識からの表現として演奏者全体で一体化しようとして
その表現が消失点より発するものではないがゆえに
本来の表現の核にここでも触るに至らないもどかしさがあった。

この演奏団体の素晴らしい実力からはもっと出来る筈であるが、
その核は結果として捉えられてはいないということになる。

二曲目の友人韓国人女性作曲家の作品はこの演奏団体が
この曲を韓国初演した筈であるのだが
その日の演奏は楽曲解説されているようには私には聴こえず
ちょっと気の毒でもあった。

先輩日本人女性作曲家に委嘱されての編曲作品では
演奏において東洋楽器のさわりが西洋楽器から表現される
必要があったと感じる。

前半の東洋表現には
音への焦点速度が西洋圏と逆の相であることが
少なくとも捉えられていれば強く満足できたのではと感じた。

面白い現象として、
このプログラムは「前半が女性的で後半が男性的」であり、
明らかにこの演奏団体は後半を得意としている。

この演奏の実力誠実を以てして得意ではない前半の東洋表現、
それはその最も近い地点に演奏が最短で近づくがゆえに
その核を捉えずその核から発しないゆえとも感じる。

後半フィリピンの作曲家作品は歌が入った唯一の作品で、
プログラム中央に置かれた歌は非常に力強い熱演であった。
近代西洋音楽研究者の批評者からは
ここを核にこの演奏会批評を書くと発言があった。

この曲ではこの演奏団体の音楽監督による楽曲解説には
歌詞とその翻訳が入っていなかったがために、
聴衆は会場で意味作用は同時に聴取できなかった。

結果として「声」という音響による音楽表現として
会場の聴衆に提供されたということになる。

この観点から、この状況は
「歌」は言葉と音楽の一体としての意味作用を
往復する表現としては発せられるに至れない状態
とも言えるのではないか。


声での演奏を通しての表現には、
たとえばオペラ的発声としては
標的となる部位を迅速に捉えての均一の美は
科学としても美学として文化として肝要であると考える。

よって、

西洋的発語、それは到達点に達するまで
最短距離をとるがゆえの直線を取る。

一方、

東洋的発語、到達点に達しないあるいは
そこまでの最長距離を競うがゆえの曲線となる。

これは、動物性と植物性とすると非常によく理解できる。

この演奏団体の名前は遊牧民、放浪、漂流を差す。
よって動物性移動性であり、西洋基盤の表現に長ける。
軋轢衝突を力で乗り越える力強さから偏在の強さを合わせ持つ。

動物は移動できるが
植物は移動できない。

受動的生の植物性。
対照的であるこの責任のみの存在の変わらぬ永続。

従って、

東洋的表現としての焦点とは、
焦点を捉えるまでを以てする生命の巧みさ=その藝術と捉える。

結果としてそれは
均一の美と対極にあり、
不均一の善、そして結果としての
不均一不均衡・唯一無二の眞とも言える。

それが声であれ楽器であれ、東西対極の表現があるならば
今後の表現はどちらの表現も切替可能である必要を痛感した。

焦点速度をいかに生命を以て巧みに緩め
また曲線的な文脈を持つものであることからの
「歌」でもあることが意識化されてはじめて
表現は東西あるいは南北はっきりとした焦点を得て
全的表現に至る可能性を持つ。

演奏会最後の作品はインドネシア民謡を演奏家が編作し
湿気の少なさと可愛らしさに溢れた良質エンタテイメントとして
成功していた。

続くシンポでは音楽の聴取能力の幅を広げるという意味では
多少大型メディア側というか広げるより若干せばめると
感じとれるところがやや大きかった。

音楽学者がほほ毎週ジャズピアニストのレッスンを予約
ジャズピアノ演奏に大きく時間を割いているとの発言に
創作と演奏の相互往復運動の基盤に立つ姿勢で
非常に納得がいく。

その一方焦点を絞っても絞っても
非近代からまた非西洋音楽からの視点は
星の砂の如く現れなかった。

演奏者かつ大学教員からの発言では
大学や研究者の業績が大型有名ホール演奏で○点、
有名楽団有名演奏家有名企業との共演で○点という計算式、
それには背けず大変だという意見もでた。

これなど
我が身を振り返ればこの観点から計算できた試しもなく
筆者の活動は日誌を検証いただくほかない。

http://nakamura89.exblog.jp

日々追われてコンクールなど受けられた試しもなく
留学も学内から短期間、過去作品を条件に従って応募し
入賞入選招待の機会があったことが絶無ではないものの
著者などこの計算式からは結果としてかなり外れており、
その割にそれを生き延びさせてもいるアカデミアのまち
京都のかなりふところはかなり深いと感じ入った。


いずれにしても好むか好まない(嫌い)か表し、
その責任を負ってはじめて近代がはじまる訳であり、
常時現場責任に意識がとらわれる私は子供も配偶者もいないが
いいかえれば子だくさん子連れバッハといったところ、
この報告のかけるのもかなりの僥倖というべきか。

書いているうちに朝である。

結果としてこの間に2014年2月5日(水)
大型メディア寵児の作曲家作品が代作者の書いたものであると
代作者本人からの告白もあった。
これについては2月20日(木)ちょうど近くに拠を移され
お会いできた音楽学者とかなり長く対話したので
のちに触れるかもしれない。

かような往復的視点観点を現地提供された
運営者、演奏者、作曲者、批評者のみなさまに
遅ればせの感謝を捧ぐ。英訳近日としたく補筆する。


技巧という人間の身体による運動性を通した表現か。

現在の困難な命題に対する解決への思考の具体化
ならびにその雛型の試行による表現か。

もちろんその両方を追求する。

Even so,it is necessary to take time
It was passed away one month and half to report about the concert titled "Singing Asia" and Symposium on the date of 1st February,2014.
I found the names of my Korean friend composer and friend ensemble players in this concert and I was making effort to go to concert and and the attendance was unsettled under the condition of my lumbago starting to bring a lot of pain cause by February cold,as a result,I could listen to the concert and symposium and I am now writing report.
At that night,I spoke to comment on my blog about this concert and symposium,but I could not to start for accomplish lot of other writings and various several composition as the accountability and site responciibility,in this condition,it was becoming clear by MRI check about my heavy condition that my lumbar was not able to bear the body weight by walking around very much with stick in every place and having a lot of feverish pain,finally I was received prescription that reducing weight,inner mascle exercise and walking in the water before the operation in this summer.
It was hard training days with wheel chair for reduction of weight as occurance result of a lot of pain.If this training will achieve ideal success,by the result,it is able to image light operation or no opetation.
On the date of 8th February,I tried to go to concert by Shinkansen in heavy snow,I could listen to choral music,as the result,I could receive MRI check after two days after,and I wrote this report before"Singing Asia2concert and Symposium.
About the concert of 1st February,2014,it was held at the multi purpose space with 100 seats as also concert hall in art museum by the management of private railway in writer's living erea, and this line up was linking with the concert and symposium in modern art museum.
This activity was organized by art management section in national women university,and also cultural art promotion project by making use of university on government agency's projects.
This international famous ensemble group which based in the metropolitan erea,was announced the this concert as the first performance in this prefecture.
It was showing new development offering "the the view of critaizing "critics"by creators" and constructing by four musicolosists and emeritas professor moderator belonging national university or national research organization.
The concert audience was 40-50 persons,and symposium audience was 20-30 persons.
Panel members was concluding an almost non critic woman musicolosist.
The first,about concert.This concert program was consisted by five works by Chinese,Korean composers in East Asia erea, by the own composer's arrangement for western instruments of Japanese woman composer's work for eastern instruments by eastern music materials,and arrangemental composition on the Indonesian music materials.by Japanese player-composer.
After concert,it was known six programs on web announced Including Chinese American composer,conductor TAN Dun.
The first program,Chinese comporser 's work was on the expression as like GYO=SHUN period,but whole ensemble members were trying to one expression nearly,and it was remaining the feeling impatient and the performance was guessed that was not starting from the vanishing point,the essence of eastern origin.
It was should be high quality performance from this ensemble 's high revel super potential,but I felt it was not reached because they did not find the core, eastern expression form vanishing point.
About second program of my friend woman Korean composer,this ensemble was premiered her this work in Korea,but I could feel from the performance in this concert as like the explanation by ensemble director about this music,in spite of the same her music by same this ensemble.
In addition,about next third program of the composer's self-arrangement by ensemble director's commission to Japanese senior woman composer's work,it was nessesary to express eastern traditional SAWARIby western instruments in performing.
About eastern expression on the former half,I were satisfaied greatly with ensemble performance,if all players cathched the reversal aspect of eastern expression from western expression on the closing core by playing.
It was interesting phenomenon on the program,it was feminine on the former and it was masculine in latter,and this ensemble is strong at in latter half,clearly.
From this super revel ensemble's honesty,it was not good at former half,eastern expression,I felt that it was closing nearest core by the shortest way,not from core,vanishing point.
About the latter half program,the center of program by Pillipines
was only work with voice,it was great enthusiastic performance.
The critic was commented this piece as the core of this concert.
In this piece,the lyrics and translation were not including on the program note by ensemble director,audience could not to do active listening with meaning.As the result,it was almost presented to audience as the expression through vocal sound.
Though the integrity and high ability of this ensemble,
they have ithe weak in eastern expression in the latter.
I felt paradox that can not be emitted from your destination in order to approach the destination by fastest way.

From this viewpoint, it seems the unable condition to reach expression for going andcoming back on the meaning action as the unificated song by word and music.
For example,about operatic vocalization, the uniformitic beauty by taking target is important as science,athetetics and cluture.

Therefore,about the western utterance,it take straight line by catching the shortest distance to reaching point.

On the other hand,about eastern utterance,it take curved line by catching a lot of voices and it is almost unreaching operation.
It is understanding by substituting to the contrast of animal and votanical.
This ensemble's name means nomadic,wandering and drifting.
Consequently,they are good at western based expression and strong at animai and migratory.In according to,they have the strongness as maldistributiion by overcoming friction and collision by power.
Animal,it is mobile,but botanical,it is not mobile.The passive life,it is botanical.Great contrast between mobile and unmobile and passive destiny that take heavy responsibility in eternity.
From this thought,the target as eastern expression,it is the art to skillfull to look and catch the target of almost all voices in whole time and space.
As the result,it is the opposite side of the beauty by uniformity,and
It is the good by uniformity,and as the result,it is able to say individual only one true by uniformity and imbalance for sky and ground.
Even by the performance by voices or instruments,I felt keenly the nessesity strongly to change over from western way to eastern way or eastern way to western way between the both opposite sided eastern and western expressions.
How go slowing down by life for catching target,also having curved context for life, by starting such these consciousness,"singing" have expressive possibility for whole exsistence clearly in reaching the south and north,west and east points.
About the last program,it was arrangement on the Indnesian folk song by performer composer,it is successful in dry and cute good entertainments.
On the Simposium, from the view point for spreading listening ability through music,It was working a little to be narrow it.
It was including partial a little as like large media demerit side.
The statement by one musicolosit study jazz piano and reverves in every week lessons,it is effective attitude for standing on the bace to go and come back movement between creation and performance.
In the other hand,the viewpoint from non western music,it did not appear with spreading topics,at all.
Singer professor mentioned the seriousness of caliculation method to give high score for the performances at large and hall,or famous players and orchestras,as achievement of university and laboratory persons.
About the achievement of myself,it was not almost reaching to this opinion's viewpoint. I referred to for verification the following address.
http://nakamura89.exblog.jp

Although I could not do anything at all, my activity is not from the view of the above. I am surviving from a depth of bosom of the place where I live. My town is Kyoto of academia.

Love it or hate it,by representing with responsibility,modern time starts.
Though I have no time to have spouse and child,my condition is like Bach having a lot of children.
It should say were able to write this report now as a great happiness.
Dawned in the middle of writing.
On the date of 5th February,2014,Ghost writer confessed that it had been composed instead the work of a composer.
About this topics,I spoke long time with musicolosist who moved to Kyoto,
on the date of 20th Feburuary and I perhaps write about this.

I appreciate to the providers of reciprocal viewpoint to this place.They consists of operators,performers,composers and critics.

The skillful expression thorough human body,or
the representation through images to solute hard problem =
the expression through miniature,
I pursue both way.(NAKAMURA,Noriko)
.

■NAKMURA Noriko [Composition]
1965 Born in Shiga prefecture,Japan.
1987 Graduated from Kyoto City University of Arts [KCUA],
   faculty of Music
1990 Nov.-1991 Feb. as 1st exchange student in
   Hochschule fuer Kuenste Bremen
1991 Received Master's degree from KCUA
1980-95 Studied under
R.Hirose,M.Kitazume,S.Maeda,M.Fujishima,W.Tajima,
H.J.Kauffmann (in Germany)and G.Amy(in Kyoto),and so on.
1985- Own works have been performed and introduced in
the each places of the following fifteen countries,
Japan,Korea,China,Taiwan,U.S.A,Mexico,Germany,
France,Italy,Swiss,Austria,Spain,Sweden,Norway,
and Israel.
■Awards & Scholarship
1987 Received Kyoto Music Association Award
1991 Received Master Course Prize for
Graduated School of KCUA
1991 Received Grant from Rohm Foundation for
Lecture about own work & Japanese
Women Composers and Participation for Festivals
1997 Received 1st OGURA RISABURO Music Schorlarship
for the reseach of western culture× eastern culture
[Japanese and Korean folk song,traditional dance &
theatrical music]
2001 Received Kyoto City New Artist Award for
recent international and domestic activity
2010 Received Shiga Prefectural Encouragement of
Clutural Award for decade achivements
■Lecture & Forum
1991 Lectured about "Japanese Woman composers"
and introduced own work at the research centre of
Musicology in in Heidelberg University.
2001 Participated with Discussion Forum in the theme of
"Nicht Freiheit wovon,sondern Freiheit wozu…."
in Internationale Komponistinnentage für Neue Musik
2011 Country Report in Asian Composers League
Conference and Festival in Taiwan
2012 Moderated with composers in Japan,Korea,
Hong Kong,Italy in "KOTO,present in Asia"
2013 Moderated with Korean,Korean-Japanese and
Japanese composers and director[8 persons]
■Selecition
1997 Konzert deutsh-japanischer neuer Musik
(Goethe Institut Kyoto Kansai)
2001 Artist-in-residence at Kunstlerinnenhof
Die Höge(Syke,Germany)
2001 Konzert deutsh-japanischer neuer Musik
(Goethe Institut Kyoto Kansai)
2001 Internationale Komponistinnentage für
Neue Musik”(Syke,Germany)
2002 ISCM world Music Days in Yokohama
JSCM New Century Music Festival
2002 The 7th Evening of ACL・ISCM
JFC Exchanges concert"2002 Korea"
2002 The 25th ACL FORUM in Seoul Korea-Japan
Exchange Concerts
2009 Asian Paciific Contemporary Music Festival
in Korea(Seoul)
2011 Asian Composers League Conference & Festival
in Taiwan(Taipei)
2012 Asian Composers League Conference & Festival
in Israel(Tel.Aviv)
■Members
1991-1996 lecturer of Kyoto City University of Arts,
Faculty of Music
1995- The Japan Federation of Composers
1996- Japan Society for Contemporary Music
1996-2011 Full time lecturer of Kyoto City University
of Arts, Faculty of Music.
1999-2002 Project Committee of Kyoto Art Center
2007- The Society for Research in Asiatic Music
2007- International Council for Traditional Music
2008- Steering committee of Kyoto Art Center
2011- Associate Professor of Kyoto City University
of Arts,Faculty of Music
■Collections
2010- Own works for Japanese traditional instruments
collected in Library of Japan Traditional Music
Research Centre in KCUA
2011- Own works collected in Library of
Kyoto City University of Arts (2011- )
2013- Own works collected in Collection of
chamber music by women composers at
Felicja Blumental Music Centre & Library
(20131010-)
■Publishers & CD DVD
Mother Earth Publishing
The Japan Federation of Composers
Studio FLORE
Kuenstlerinnenhof Die Höge Internatioanl
Humanity Association Japan
International League of Artist Japan
■Thesis
Study of HIROSE Ryohei's Cello Concerto
[Master Thesis of KCUA]
Study of HIROSE Ryohei's Cello Concerto [1]
HARMONIA 28[KCUA]
Study of HIROSE Ryohei's Cello Concerto [2]
HARMONIA 30[KCUA]
■Orchestral works:
1993 “la fonte di luce光之泉”per flauti orchestra [9 min.]
2000 "Inner Lake内なる湖" for wind orchestra [17 min.]
2002 “Like a Water Ring水の輪のように”
for flute orchestra [7 min.]
2007 “Ode to Sky and Lake 天湖頌”
for flute orchestra [7 min.]
2009 …..goes in the river of light…..誰渡洸河
for 17gen & koto and string orchestra [10 min.]
2011 Sound for Crossing Voices on”SUZUKA MAGO UTA
鈴鹿馬子唄による交聲譜 [5 min.]
2011 Concerto for Strings in East and West Voices
   東西の絃の協奏曲 [12 min.]
2011 Symphonic Concertante for percussion and
   17gen koto and orchestra”郷sato-hyang-xiang”
    [12 min.]
2012 "水秘魚Segredo" la promesa bonita del cielo
   y un lago y un pez para la orquesta de la flauta
   [4 min.]
2013 "遥聲Voices from Sky and Ground" for flute solo
and strings with cembalo [ 6 min.]
2013 "揺韻Vibrating Rhythm" for 25gen,koto.20gen,
17gen and flute orchestra[ 12 min.]
2013 "如何美輝暁星Wie schoen leuchtet der Morgenstern "
fuer Kammerorchester [ 10 min.]
2014 "韻禱 YUNDAO rhymed prayer" for trombone solo,tenor solo
and chamber orchestra with electronics [10 min.]
■Ballet works
1994 Ballet “Sakura 櫻-Metamorphosis” [21 min.]
female voice 2 violinists
solo female ballet dancer
3 male ballet dancers
1995 Ballet “NOLI律” [26 min.]
female voicepianoforte percussion
solo female ballet dancer 3 male ballet dancers
Theatrical works
1997-8 Trilogy "MANA” “HARU” “HANA”
[Kyoto International Exchange Festival
(Daitoku -jI temple)
Kyoto International Music Festival
(Kyoto Concert Hall)
Art Festival KYO
(The site of Meirin Elementary School) ]
[ 27 min.]
unaccompanied coloratura soprano
[with Noh-dance]
2003 Five Winter Songs by Haiku of YOSA Buson
与謝蕪村の五つの冬の歌 [ 16 min.]
[ Kyoto Art Center ]
coloratura soprano
Noh dance
2008 Music Story ”GIN NO NAMI ODORU
dancing silver waves 銀の波おどる” [ 19 min.]
[ Shiga Art Complex Creation Hall ]
story telling perccusionist
violinist
singing 17gen & koto player
2010 Theater piece ”Ship of Life 生命の舟” [ 60 min.]
[ Shiga Art complex Hall ]
flute & alto-flute player
17gen & koto player
5 percussionists 2 vocalists
electronics images dancers
2 child actors
mezzo soprano counter tenor
mixed chorus members
2011 Theater piece “The Oak Tree’s Story
かしの木物語” [ 45 min.]
[Nagahama Manisipal Shimo-Kusano
Elementary School Gymnasium]
recitations group with percussion
shinobue solo & sinobue ensemble
17-gen koto soprano solo mixed chorus
visual image
2012 "Sand Prosody沙韻" for soprano,
flute Shamisen and Strings [ 6 min.]
2012 "八月の光の祈りPrayer of the light of August "
Light & Matrix 8×9 Sun & Moon
[TMPP studio]
2 percusionists
electronics
lighting
solo dancers with light & percussion
4 dancers with light & percussion
2012 Light Opera "Jian zhen 鑑眞" [ 50 min.]
[Haruta-san Jigen-in Saiho-ji Temple
Main Hall ]
dramatic Tenor light Soprano
lyric dramatic tenor lyric soprano
lyric doramatic soprano
baritone light tenor lyric tenor
flute & alto flute 17gen koto & koto
percussion piano strings
2013 Times' ringときのわ children's story
with both music and text by composer
[Kusatsu City Tokiwa Elementary School
Gymnasium]
narrator
shinobue 17gen koto &koto 2
piano 3 soprano
■Chamber works
1989 "Noli" foir female voce,pianoforte and percussion
[24 min.]
1991 “Kasanuhi” for violin,viola and violoncello
[18 min.]
1993 “Sakura” for 2 violinists [12 min.]
1994 “閼伽Aqua” for pianist [15 min.]
1996-7 "Mure邑" for 3 marimbists [ 22 min.]
1997 “Naga” for marimbist [11 min.]
1998 “Kusa” for 5 percussionists [ 13 min.]
1998 "Kata" for marimbist [ 5 min.]
2001 "Riverside lullaby" for guitar solo [ 4 min.]
2001 "朱雀抄Red sparrow's story" for harpist [ 8 min.]
2002 "Agata " for flute solo [9 min.]
2007 "Hata" for oboe and piano [12 min.]
2007 "川のほとりのこもりうたRiverside lullaby"
for toy piano [ 4 min.]
2007 "Kawa no hotori no komoriuta"
for yoshibue esemble [4 min.]
2008 "廉太郎の花die Blüte der Rentaro "
für zwei marimba mit zwei Spieler [ 10 min.]
2008 "りんごの朝の歌Alborada de la manzana"
del la para el violin y piano [ 6 min.]
2009 "GANJIN WAY " for trombone and marimba
[ 8 min.]
2010 "笠KASA Bach" for violin solo [ 6 min.]
2010 "草KUSA Bach" for violoncello solo [ 5 min.]
2010 "瀬SE Bach" for clarinet solo [ 5 min.]
2010 "玉TAMA Bach" for 17 gen koto solo [ 6 min.]
2010 "薙日Nagu-hi " for percussionist [10 min.]
2010 "ホカヒHOKAHi" for percussionist and
two partners [ 7 min.]
2010 "凛RlN" for solo percussionist and
percussion dance player [ 10 min.]
2011 "遠聲譜Onjo-fu”for marimba solo and
marimba ensemble [ 10 min.]
2012 "宙sola" for piano alone [ 6 min.]
2012 "つちのいのりPrayer from Ground"
for double base solo [ 5 min.]
2012 "巴月照Eddy Moon Shining"
for oboe solo [ 5 min.]
2012 "山月双Pairing Mountain and Moon"
for fagotto solo [ 5 min.]
2012 "暁天Dawn Sky " for violin solo [ 7 min.]
2012 "地韻Magna Mater” for percussionist [ 6 min.]
2013 "雛翠baby green " for three keyboard harmonica
[ 3 min.]
2013 "眞聲vox verum " for fagotto solo [ 6 min.]
2013 "雛鳥詞soul voice " for viola solo [ 6 min.]
2014 "眼天SKY EYES "
for three cellos and two double bases [ 13 min.]
2014 "地耳GOUND EARS"
for three cellos and double bases [ 10 min.]
2015""伊福inspirare " for flute solo [ 6 min.]
■Works for electronics
2014 "花如 quasi flos" for electronics [ 4 min.]
■Works with electronics
2012 "連壽litania " for 2 pianist on one piano
with electronics [ 7 min.]
2012 "Prayer of the light of August"
Light & Matrix 8×9 Sun & Moon
[TMPP studio]
2 percusionists electronics lighting
solo dancers with light & percussion
4 dancers with light & percussion
2013 "桃雲pink cloud "
for toy-piano&piano & breath & strings &
live-electronics [ 5 min.]
2015 "眞聲花如 vox verum quasi flos" for electronics and fagotto [ 12 min.]
■Works for Japanese traditional instruments
1998 "クリタKurita" for 2 koto players [ 10 min.]
2001 "妹背Imose " for Shakuhachi and 20 gen koto [ 11 min.]
2001 "如月Kisaraghi" 3 pieces for Shakuhachi solo [ 8 min.]
2008 "喜春楽幻想Kishun-raku fantasy " for Shino-bue,
17gen koto & koto [ 6 min.]
2008 "秋風楽幻想Shuhu-raku fantasy " for Shino-bue,
17gen koto & koto [ 5 min.]
2009 "明月楽弐之巻Bright Moon Music Vol.2 "
for 17 gen & koto player with vocalise [ 10 min.]
2010 "渡渡韻韻"DUDUYUNYUN " for two 17gen player
with metal percussion [12 min.]
2011 "Rengetsu- shin蓮月心" for koto solo [7 min.]
2012 "青渡絲韻QIINGDUSIYUN" for two 17gen player
with metal percussion [ 12 min.]
2012 "かしの木変奏曲The Oak Tree Variation"
for koto ensemble [ 8 min. ]
2013 "伊福inspirare " for shakuhachi solo [ 6 min.]
■Japanese traditional instruments & Western instruments
2004 "鏡海KAGAMI" for oboe and 20 gen koto [ 11 min.]
2008 "越天楽幻想Eten-raku fantasy " for violin,
17gen koto & koto, pianoforte and percussion[ 6 min.]
2008 "くさのおとKUSA NO OTO" for violincello and
17gen koto [ 5 min.]
2009 "明月楽壱之巻Bright Moon Music Vol.1 "
for alto flute and 17gen koto & koto [10 min.]
2010 "月下芙蓉Rotus under Moon"
for oboe,fagotto and koto [10 min.]
2010 "明月楽参之巻Bright Moon Music vol.3"
for violoncello and 20 gen koto [10 min.]
2012 "珠潭遺舟Forgotten Boat in Pearl Lake"
for Biwa and 17gen koto [12 min.]
2012 "一輪の花One flower" for koto solo [11 min.]
■Vocal works
1995 "Manaマナ" for coloratura soprano solo [ 9 min.]
1997 "Haruハル" for coloratura soprano solo [ 9 min.]
1998 "Hanaハナ" for coloratura soprano solo [9 min.]
2006 "Inoriいのり" for coloratura soprano solo [ 5 min.]
2007 "Riverside lullaby川のほとりのこもりうた" [ 3 min.]
2010 "UTSUKUSHII IMA美しい今"
(Lyrics:HOSHINO Tomihiro)[ 3 min.]
2011 "KASHI NO KI NO UTAかしの木のうた (The Oak Tree)"
(Original Lyrics:NAKAMURA Noriko) [ 3 min.]
[Portoguese,Spanish,English,Korean,Japanese language]
2012 "Akeshidaあけしだ"
for unaccompanied soprano solo [ 5"]
2014 "花FLORE" for voice and keyboard [ 8 min.]
2014 "夜色樓臺雪萬家 与謝蕪村聲十景
Das Anschauen von deckendem Schnee
zu allen Haeusern im Nachtbalkon
mit grossem Dach
YOSA Buson innere Stimme neben
zehn Landschaften
Guardando a corpire per neve per tutte le case
in balance note con grande tetto -
YOSA Buson voce interiore di dieci paessagi-
2015 "聲愈 audible"for soprano saxophone solo
■Choral works
2003 "Nanohana ya Tsuki wa higashi ni
Hi wa nishi ni" (Lyrics:YOSA Buson)
菜の花や月は東に日は西に[ 5 min.]
2003-4 "Four Seasons Songs of Buson"
for unaccompanied mixed chorus
(Lyric:YOSA Buson)[16 min.]
与謝蕪村の句による四季のうた
2008 "Mimizuka no Okuno
oku yori Mushi Shigure" (Lyrics:TAMORI Shizen)
耳塚の奥の奥より虫しぐれ[ 2 min.]
2006-10 "Cosmos Light Hug宇宙 光 抱容"
(Lyrics:NAKAMURA Noriko) [ 6 min.]
2010 "川のほとりのこもりうたRiverside lullaby" [ 3 min.]
2010 "蕪村のまなざしBuson's eyes"
for female chorus and 17 gen koto [15 min.]
2013 "行之家YUKINOYA"
Requiem for mixed chorus[ 7 min.]
2014 "あざいのまなごAZAI no MANAGO"
Cantata for chorus and orchestra [ 3 min.]
■Additional
2012 80 anniversary memorial work by Japan Society
for Contemporary Music from one attack materials
of 80 members

[schedule]

月曜 1講時 作曲法(音楽学部生・専門講義室) 

   2講時 作曲レッスン(学3・研究室)

  12:10-13:00   

   3講時 作曲レッスン(学4・研究室)

   4講時 作曲レッスン(予約・研究室)or CM室(大学会館)

   5講時 作曲レッスン(予約・研究室)or CM室(大学会館)

Mon 9:00- Composition(for undergraduate

all speciality students,lecture room)   

10:40- Composition(undergraduate 3A,lab.)

12:10- noon break

13:00- Composition(undergraduate 4D,lab.)

14:30- Composition(reservation,lesson) or CM lab.[uni.Hall]

16:10-Composition(reservation,lesson) or CM lab.[uni.Hall]

火曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   2講時 作曲理論研究(大学院・研究室)

   12:10-13:00 オフィスアワー(研究室)  

    3講時 委員会(中央棟)

   4講時 委員会(中央棟)

   5講時 教授会(大学会館)

Tue 9:00- Composition( reservation,lesson,lab.)

10:40- Study of Composing Theory (master course all students,lab.)

12:10- Office Hour(lab.)

13:00-18:00 Meeting(Committee)[central building,uni Hall]

水曜  1講時  楽曲分析(音楽学部・専門講義室)

    2講時  2回生楽曲分析(作曲・指揮専攻、研究室)

    12:10-13:00  

    3講時  3回生楽曲分析(研究室)

    4講時  作曲レッスン(学3,研究室)

    5講時  作曲レッスン(学4,研究室)

Wed 9:00- Analysis

   (undergraduate all speciality students,lecture room)

   10:40- Analysis(undergraduate 2,comp.&cond.,lab.)

12:10-noon break

13:00- Analysis(undergraduate 3,lab.)

14:40- Composition(undergraduate 3,lab.)

16:10- Composition (undergraduate 4A,lab.)

木曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室)  

   2講時 作曲法研究(院1・研究室) 

   12:10−13:00  

   3講時 4回生楽曲分析(研究室)

   4講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   5講時 1回生楽曲分析(研究室)

Thu 9:00- Composition(lesson,reservation)

10:40- Study of Composition(graduate1,lab.)

12:10-noon break

13:00- Analysis(undergraduate,composition class 4)

14:30- Composition(undergraduate)

16:20- Analysis(undergraduate 1.lab.)

金曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   2講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   12:10-13:00

   3講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   4講時 作曲レッスン(予約・研究室)

   5講時 作曲レッスン(予約・研究室)

Fri 9:00- Composition(lesson,reservation)

10:40- Composition(lesson,reservation)

12:10-noon break

13:00- Composition(lesson,reservation)

14:30- Composition(lesson,resavation)

16:10- Composition(lesson,reservation)

研究室075-334-2363へご連絡ください。

携帯は090-8754-5805です。

作曲専攻以外の方へも研究室を解放しています。

和声、対位法、フーガ作曲法、楽曲分析、

作曲、研究レポート、論文など専攻を問わず、

ご相談にのっています。

ご予約くださり、授業期間にどうぞおいでください。

前期は5月より7月(8月初旬まで試験期間)

後期は(9月下旬より)10月より1月

   (2月中旬まで試験期間、3月は試験月間)です。

1講時 9:00-10:30 2講時 10:40-12:10 昼休み12:10-13:00

3講時 1300-14:30 4講時 14:40-16:10 5講時 16:20-17:50

楽曲分析1-8 [作曲・指揮専攻:1回生2回生3回生4回生]

Analysis 1-8 for composition students in 1st-4th year

1st year

Bach[Sweelink]

Beethoven[Haydn Mozart]

Brahms[Tchaikovsky Dvorak]

Faure Debussy Ravel

2nd year

Bartok Kodaly

Schoenberg Berg Webern

Varese Messiaen Dutilleux

3rd year

Xenakis Ligeti Berio

Stockhousen Boulez

Yun Yashiro Bekku

4th year

Grisey Sciarrino

Kagel Globokar

Matsumura Takemitsu Hirose

Ung Pagh=Paan

楽曲分析[学部生] (前期)(後期)

Analysis for all speciality students

[spring semester 2014]

Bach:Unaccompanied Cello Suite No.1-6 all movements

Bach:Partita & Sonata No.1-3 all movements

[autumn semester 2014]

Faure:Requiem

Dovorak:Symphony No.8

[spring semester 2013]

Haendel:Messiah

Beethoven:Symphony No.9 all movements

[autumn semester 2013]

Respighi:Pini di Roma Fontane di Roma Feste Romane

Respighi:Siciliana Faure:Sicilienne Bach:Siciliano

作曲理論研究[大学院](前期) (後期)

Studies for theory of composition

for all speciality students in master course

[spring semester 2014]

works of 20 & 21 century composers in German Language

[autumn semester 2014]

works of 20 & 21 century composers in Asia

on the keywords of words,traditions,physics and memories

[spring semester 2013]

works of Dutilleux,Grisey,Berio and Sciarrino

[autumn semester 2013]

Asian composers and composition for Asian instruments

on the keywords of folklore,tradition,oriental thoughts

for building and renewing identity

 
作曲法[学部]
第1回、第2回、第3回、第4回提出
作品発表会、試験

Composition for all speciality students

[spring semester & autumn semester]

overview of the music on the Earth

variation from folklore & symphony from folklore

motif partial motif sentence theme

exposition development recapitulation coda

ordered and disordered structure

basic form[A AB ABA]

applied form
[compound form Lied,dance suite,rondo,
sonata ,fugue,variation]

twelve tone technique seriel music

from listening to nature concrete sounds
for graphical notion

preparation of performance

presentation by performance

examination for completion of composition[90 min.]


[reference]

pitched instruments register

[relative expression from VOX HUMANA

A-f-f1-f2-f3] A0-C8

flute c1-c2-c3- c4

piccolo d2-c3-c4-c5

alto flute in G  g-g1-g2-g3 [notation:c1-c2-c3-c4]

oboe b-b1-b2-g3

oboe d'amore gis-gis1-gis2-cis3  [notation:h-h1-h2-e3]

english horn in F h-h1-h2-f3 [notation:e-e1-e2-b2]

clarinet in B d-d1-d2-d3-b4 [notation:e-e1-e2-e3-c4]

bass clarinet in B D-d-d1-d2-d4 [notation:e-e1-e2-e3-g3]

bassoon B-b-b1-b2-g3

double bassoon D1-D-d-d1-f1 [notaion:D1-D-d-f]

horn F-f-f1-f2 [notation:C-c1-c2-c3]

trumpet e-e1-e2-c3

trombone E-e-e1-b1

bass trombone   H1-H-h-a1

tuba F1-F-f-f1-b1

timpani C-A(32) D-H(30) F-d(28) A-F(25) c-a(22.5) [ordinary: F-f]

glockenspiel c2-c3-c4-c5 [notaion:C-c-c1-c2]

xylophone   c1-f1-f2-f3-f4-c5       

vibraphone f-f1-f2-f3

marimba C-c-c1-c2-c3-c4-f4

tubular bells   c1-c2-f2

harp    C1-C-c-c1-c2-c3-c4-g4

piano A2-C1-C-c-c1-c2-c3-c4-c5

celesta  c2-c3-c4-c5-c6 [notation:c1-c2-c3-c4-c5]    

harpsichord   F-f-f1-f2-f3-g3

organ A2-C1--C-c-c1-c2-c3-c4-c5 [A0-C8]

soprano  d1-d2-c3

alto g-g1-f2

tenor c-c1-b1

bass D-d-f

violin g-g1-g2-g3-d4 [g-d1-a1-e2]

viola c-c1-c2-c3-g4 [c-g-d1-a1]

cello C-c-c1-c2-c3 [C-G-d-a]

double bass C1-C-c1-c2-c3-c4 [C1-E1-A1-D-G]

[notaion:C-c1-c2-c3-(harmonics:c4)]


担当:

作曲専攻対象:作曲(学部:共同担任制)

楽曲分析1.2.(学部1回生) 楽曲分析3.4.(学部2回生)

楽曲分析5.6.(学部3回生) 楽曲分析7.8.(学部4回生)

作曲法研究(大学院修士課程)領域研究(大学院博士課程)

指揮専攻対象:楽曲分析(学部2回生)

全専攻対象:楽曲分析(前期・後期)(学部)

作曲法(編曲法を含む)(前期・後期)(学部) 

作曲理論研究(前期・後期)(大学院修士課程)

[charge]

for composition,conducting and all speciality

Composition
(undergraduate,master course,and doctoral course,
speciality of composition)

Analysis 1-8
(undergraduate 1 2 3 4, speciality of composition)

Analysis 1-4
(undergraduate 1 2,class of specialty of conducting)

Compositon(undergraduate,all speciality)

Analysis a1 a2(undergraduate,all speciality)

Composition(master course)

Study of composition
(master course,speciality of composition) 

Studies for theory of composition
(master course,all speciality)

Studies for research (doctoral course)

平成11年度修士論文 
平野一郎
『宇良(浦嶋)神社の『夏祭』とその音楽』
主査

平成16年度修士論文 
清水慶彦
ルチアーノ・ベリオの作品における音楽的「注釈」

    • 《Sequenza10》、《Kol od(Chemins6)》を例に』

副査

平成19年度修士論文 
長谷川結花
アルバン・ベルク《ヴァイオリン協奏曲》の
表現技法にみる「伝統」と「現代」の和解』
主査

平成19年度博士論文
ウメル・ママット
ウイグル古典芸術音楽の「十二ムカーム」について
 ―構造と演奏の実態を中心に』
副査

平成20年度博士論文
清水慶彦
黛敏郎の音列技法:
  音列にもとづく「堆積的音響」の手法』
副査

平成25年度博士論文
増田真結
『箏唄の作曲技法ー
 古代歌曲の古楽譜の解釈と音律研究を起点として』
副査