Nakamura-lab@composition,Kyoto City University of Arts

京都市立芸術大学音楽学部 大学院音楽研究科作曲専攻中村研究室 Nakamura Noriko

2013@Nakamura-lab,KCUA

New Year Message       
              NAKAMURA,Noriko 2013.01.01

It was so special miracle event of
gold crow solar eclipse,in 2012.

It was arrived to the south area of China,
Kyushu&KInki& Kanto in Japan,
and the west area of U.S.A.

It had happen only one time
on each several hundred years.

2018,it is justn 5 years after,and
It is 150 anniversary year
since Meiji restoration in 1868.

In addition,it is just 333 years later
since the special year"1685"on Music.

Father and mother of Music,
Bach and Haendel was born,and
Yatsuhashi kengyo was died in Kyoto,
here in 1685.

We started again from here.

We make special efforts
for relating to ground and
for meeting to time as historical true.

Please pay attention for us.
Listen to music in our time and place.

昨年、中国南部九州近畿関東米国西部を訪れた金環日食
地球上同地点で数百年に一度の出来事。

5年後2018年は
明治維新より150年
八橋検校が没しバッハ・ヘンデル生誕より333年。

私達はまた始まった。

2013年も地と時と真に結ばんと雛翠と共に力を尽くします。
どうぞよろしくお願いいたします。(中村典子2013.01.01)


The Alumni Association of
Kyoto City University of Arts,Faculty of Music

Faculty of Music 60 Anniversary Memorial Conversation by faculty teaching staffs and alumni board members

"The visions and developments for the further of KCUA"

25th September,2012 at KCUA Universtiy Hall

NAKAMURA:I am just feeling of the sister's & brother's relations on art and music by my whole body,it is crossing on same ground that I have spent near 30 years in university since entering as a student.

As the viewpoint from this span,10 times 130 anniversary is
just 1300
京都市立芸術大学音楽学部同窓会真声会
音楽学部創設60周年学部創設記念座談会

ーこれからの発展と将来ビジョンー 

2012年9月25日(火) 大学会館



中村:芸大130周年と音楽学部60周年を続けて 音楽学部同窓会をお手伝いし、入学以来約30年弱を過ごす学舎で両者は(美術+音楽)として地続きに交差する兄弟姉妹だと改めて全身に感じる毎日です。

この大きなスパンで見ると、大学創立130年 の十倍は1300年、創立130年がちょうど奈良 遷都1300年に重なっていて、当時遣唐使が中国への命がけの旅を続けた奈良から京都遷都1300 年を迎える2094年までにはあと82年の年月が 存在することを意味します。

これはちょうど人間の 一生分の年月にあたり、その年音楽学部はようやく 現在の美術学部と同じ130周年を迎えます。学生 や教員が時に一週間単位でパリやウィーンと京都を 行き来する現在、音楽学部130年の2082年の 社会で音楽によって達成されるのが何であるかを 遥かに想像するとすると、それは東西南北の文化 がまごうことなく互いに高め深め分かち合うこと で、その意味で音楽学部60年とは人間の還暦にあたり、今まさに三世代の交感と共感そのものの Harmonization が奏でられんとしています。

バックボーンとしての洋楽と日本の関係を確認すると、約150年前の1868年の明治維新により 日本に西洋音楽、具体的にはバッハのプロテスタン ト音楽以降が主に導入され、バッハ・ヘンデルがドイツで生誕の1685年は「六段の調」の作曲者にして近世箏曲の祖・八橋検校の没年と重なります。

八橋の墓は京都・黒谷金戒名寺にあり、美術において京都とフランスが結ぶ如く、京都とドイツは東西の遥かな橋で結ばれています。そして 1549 年種子島に鉄砲と共にキリスト教が伝来してカトリック音 楽・中世ヨーロッパ音楽が伝わり、当時天下人の信長の城下町・隣県滋賀にはセミナリオが建ってキリシタン音楽が全国に広まり、この専門音楽伝習処は信長が没し安土の町が陥落するまでの一年半余り安土に存在した。 日本へのバッハ以降のクラシック音楽全面的導入から約150年の周期。折しも日本へのキリシタン 音楽受容(グレゴリオ聖歌クレド」と八橋検校「六 段」の重層(九州の箏曲家からの指摘を受けて研究された中世音楽学者皆川達夫氏と京都芸大音楽のもう一翼・日本伝統音楽センター久保田敏子前所長、 箏曲家野坂操壽氏・ヴィオラダガンバ奏者神戸愉樹美氏と中世合唱団の実演発表による)から約300 年の二倍周期。中世ヨーロッパ音楽の日本到達約 600年、という四倍周期による3重(さんじゅう) の虹は京都及び関西圏で完全に重なっています。その点においても京都芸大音楽学部の歴史的意義 とは、日常ダイレクトに海外で活動・就職できる素 晴らしさと共に、海外を経由した人達が京都で京都 の新たな音楽表現を共に作るため使命を持って世界 各地からやってくる基点であることと感じます。 21世紀の始めの10年は911(ニューヨーク・ 北アメリカ東部)と311(東日本・アジア)とい う痛ましい自然と人為の犠牲のもとに始まりまし た。この二重のクロスへの回答が芸術の常に背負うものであることは言をまたず、この素晴らしい過去 と未来の間に聖潔かつ清新に、奇跡の歴史的架橋の 地・京都で生命を第 1 義に新たな表現を求め、ゼ ロからの真なる創造を誰もが恊働する時代到来への 通奏低音と化している。そこからも、多数のノーベル賞受賞者を抱き育む京都のコアがサイエンスとアジアの交差にあり、京都芸大の今後 10 年間がまさにこの一点に集約されると感じ、その責任の重大さに身が引き締まる思いです。
(中村典子 2012.09.25)


遥聲  Voices from Sky and Ground         

息でうがつ点 points by breaking with breath
息で揺らす線 lines by swinging with breath

絃をはじく点 points by plucking strings
絃を震わす線  lines by vibrating strings

音のない空が      air is tying with spreading
緊まり拡がる there is no sound

場のすべての音が air are filled by sounds
空を充たし here is no sound

関わる全てが all sounds in space
無音の楽をかたしろし these are figured

時となる it is time
(中村典子:2013.03.14) (NAKAMURA Noriko:2013.03.14)


眞聲 VOX VERUM

さかさはりつけの姿 figure of upside-down crucifixion
からしたたる血が地に注ぎ dripping blood from hair to the ground

鹿が鳥が虫が鳴く deers cry,birds sing and insects chirp
草木川花奏鳴 grass,woods,rivers and flowers vibrate

この世のすべての音は all sounds on the ground
この永遠から生まれる these are born from this eternity
(中村典子:2013.03.14) (NAKAMURA,Noriko:2013.03.14)
premiere 2013.04.22 at University Hall in KCUA
fg:中川日出鷹 NAKAGAWA Hidetaka

中村典子[作曲]

京都市立芸術大学を経て同大学院修了。京都音楽協会賞。首席修了により大学院賞受賞。在学中ブレーメン芸術大学へセメスター派遣留学。故廣瀬量平、北爪道夫、藤島昌壽、前田守一、田島亘、故H.J.カウフマン、G.アミ等の各氏に師事。日本、韓国、中国、台湾、ドイツ、フランス、イタリア、スイス、オーストリア、スペイン、ノルウェースウェーデンアメリカ、メキシコ、イスラエルの15カ国各地の音楽祭・大学での公演や放送などで作品上演。NHK大阪放送局でテーマ音楽制作。NHK-FM現代の音楽で作品放送。NHKオーディオドラマ制作担当。1991年ハイデルベルク大学で講演(中村典子:ノリ、日本の女性作曲家達)。1993年金剛能楽堂世界初演の「花變容」を東京フェスティバルバレエが全米9都市で《桜・メタモフォシス》として巡演。1995年国連憲章50周年記念UNited We Dance[世界舞踊フェスティバル]で日本代表舞踊作品としてサンフランシスコ戦勝記念オペラハウスで連続公演(石井潤振付:東京フェスティバルバレエNOLI")。舞踊家李周護煕と日韓で舞踊作品を度々連続公演[Noli][KURITA]。1997年第1回小倉理三郎音楽奨学金受給者。2001年京都市芸術新人賞受賞。Artist in Residence in die& Hoegeで滞在制作(Syke,北ドイツ)。国際女性作曲家会議(ドイツ)。ケルン国営放送局でクラウディア・ビルクホルツがAQUAをドイツ放送初演。2008年より京都芸術センター運営委員。2010年平成22年度滋賀県文化奨励賞受賞。2009年クラウディア・ビルクホルツがトイピアノのためのSchlaflied am Flussuferをクンストフェラインアルテシュミーデウィーンでオーストラリア初演。同作品CD収録。ニューヨークのマリンビスト名倉誠人が2010年京都芸大打楽器研究室メンバーとソロマリンバマリンバアンサンブルのための「遠聲譜」世界初演後、2011年ニュージャージー市立大学パーカッションアンサンブルとアメリカ初演、2012年イタリアパドヴァ”M.ポリーニ”音楽院でアートパーカッションアンサンブルとヨーロッパ初演。ACL Conference & Festival(2009統営・ソウル、韓国)(2011台湾)(2012イスラエル)入選。東西アンサンブルと混声合唱のためのエレクトロニクス・映像によるステージ・シアターピース「生命の舟」[滋賀県文化振興事業団]、長浜市立下草野小学校小学生・教員・地域住民400人によるシアターピース「かしの木物語」[テキスト&作曲]、日中韓三カ国語によるテキストと東西管弦楽のための楽舞台「鑑真」[テキスト・作曲・指揮],マンダラと般若心経とパーカッション、ダンス、エレクトロニクスよるコンセプチュアルパフォーマンス「8月の光の祈り」[ヴィジュアル・テキスト・ライティングデザイン・作曲]、箏と西洋楽器、室内管弦楽、エレクトロニクスによるステージ「宙(そら)との対話」[構成・テキスト・ライティングデザイン・作曲]、映像・絵画・染織・能楽・声楽・東西伝統楽器との新旧聖歌による「平和への夢」[構成・テキスト・ヴィジュアル・ライティングデザイン・作曲]など総合的舞台でテキスト、ヴィジュアル、作曲、指揮に至る全てに乗り出す。国際現代音楽祭「アジアの箏の現在2012」国際現代音楽祭「アジアの管絃の現在2013,2014」国際フェスティバル「アジアの音舞の現在 2013」開催。7回の個展。9枚のCDと1枚のDVDが日本とドイツでリリース。2008年より京都芸術センター運営委員。2013年韓国大邱国際現代音楽祭委嘱作品世界初演(雛鳥詞 soul voice 演奏:花田和加子[ Ensemble Contemporary α] )国際現代音楽祭 Musicaranma 2014に招聘、香港初演(櫻花 演奏:キム・ホンジュン、ヨ・ヒョジュン[Ensemble eclat])。2014年ザルツブルグ・モーツァルテウム大学で講演・演奏(ホカヒ:身体と図譜)。東洋テキスト[詩経奥の細道・禅・荘子・間]を水にかかわるプログラミングでまとめたモーツァルテウム大学と京都市立芸術大学学生教員作品によるプロフェッサーコンサートをソプラノ&クラヴィーアリサイタルとして交流演奏会を行う。日現代音楽協会、日本作曲家協議会、東洋音楽学会、国際伝統音楽学会会員。清水慶彦、増田真結とclumusica協同主宰。コチの会・東風同人。現在、京都市立芸術大学音楽学部准教授。
 
NAKAMURA Noriko is Japanese composer.She graduated from Kyoto City University of Art and received Kyoto music association award,and received master's degree from KUCA,and received master prize as the top of the year(music).She studied in Hochschle fuer Kuenste Bremen by clutural exchange student from KCUA.She studied with HIROSE Ryohei,KITAZUME Michio,FUJISHIMA Masahisa,TAJIMA Wataru,Hans Joachim Kauffmann,and Gilbert Amy and so on.

Her works have been performed and broadcasted in various festivals,in universities at the following countries:Japan,Korea,Taiwan,China,
Germany,France,Italy,Swiss,Austria,Spain,Norway,Sweden,Mexico,Israel
and U.S.A.Her all works concerts have been held seven times in the following: by all contemporary dance stage works,by all percussive works,by all Japanese traditional instrumental works,by concerning "water"works,and so on.

She lectured about "Japanese Women Composers"with own work in Heidelberg University at International Women Composers Festival.
Her ballet work"Sakura Metamorhosis"[coreographied by ISHII Jun,Tokoyo Festival Ballet] was performed in 9 cities in U.S.A.In addition,her debut work "Noli" was performed several times in San Fransisco War Memorial Opera House at an International Festival "UNited We dance" as the Chapter of United Nations 50 Anniversary.SanFransisco Ballet and Opera theater invited thirteen famous ballet companies from thirteen countries in the following:Holland National Ballet,Denmark Royal Ballet,Cuba National Ballet,Rambert Dance Company,Bolshoi Ballet,Australia Ballet,Shanghai Balllet Company,Leipzig Ballet,British Colombia,Tokyo Festival Ballet,and so on.

She and Korean traditional dancer LEE Juhee[Dr.prof.of Chung-ang University] have been performed their collaborative stages[Noli][Kurita] in Japan and Korea.She received 1st OGURA Risaburo Music Scholarship for the research of Japanese and Korean traditional music and the creation from these elements[the trilogy by unaccompanied solo voice "Mana","Haru","Hana".

She was invited as the resident artist from Kuentlerinnenhof die Hoege,
stayed in Syke[North Germany],summer of 2011,and participated in the International Women Composers Festival,and recorded for CD by Radio Bremen.She received Kyoto City New Artist Award in 2001.

Claudia Birkholz premiered in Europe "AQUA" ,and it was broadcasted from Radio Koeln,and premiered Schlaflied am Flussufer for toy-piano in Hochschule fuer Kuenste Bremen,and recorded CD,and performed in arte schmide kunstverein wien and various cities in Europe. She is a member of the steering committee of Kyoto Art Center since 2008.She received Shiga Prefectural Cultural Encouragement Award in 2010.

Marimbist Makoto NAKURA in New York commissioned her "Onjo-fu" for solo marimba and marimba ensemble,and he premiered with KCUA percussion laboratory members,and premiered in U.S.A. with New Jersey City University Percussion Ensemble in 2011,premiered in Europe with Art Percussion Ensemble at M.Pollini Conservatory Padva,Italy,in 2012.
Her works have been selected at ACL Conference & Festival[Tongyong & Seoul,2009][Taiwan,2011][Israel,2012],

In recent years,she starts to produce various comprehensive synthesised stages from the experience of composition for theater piece " Ship of Life" for east and west instruments,percussion ensemble,electronics,visual images,contemporary dancers,solo singers,mixed chorus
[director&conductor:TOMIOKA Ken,produced by Shiga Prefecure Foundation for Cultural Promotion]has been produced various stages by her own text[in several language of lJapanese,Korean,Chinese,and English and Latin],visual image,composition,conducting,and is working for holding International
Festival with Symposium in every time with clumusica members.
Her works have been recorded in 9 CD and 1 DVD in Japan and Germany.

She is a member of Japan Society for Contemporary Music,Japanese Federation of Composers,International Counsil for Traditional Music[ICTM],The Society of Research for Asian Music[TOG]
In present time,she is an associate professor in KCUA.

NAKAMURA Noriko[composition]

[news blog]http://nakamura89.exblog.jp/
[biography] website of KCUA
http://www.kcua.ac.jp/professors/nakamura-noriko/

Born in Shiga,Japan(1965).
Graduated from Kyoto City University of Arts(KCUA)
faculty of Music, and
Received Kyoto Music Association Award(1987).
Received from master's degree from KCUA,and
Received Master Prise(1991).
Studied underR.Hirose,M.Kitazume,S.Maeda,M.Fujishima,W.Tajima,
H.J.Kauffmann and G.Amy,and so on.
Has been introduced own works on the 15 countries in
Japan,Korea,China,Taiwan,U.S.A,Mexico,Germany,France,
Italy,Swiss,Austria,Spain,Sweden,Norway,Israel.
Received Ogura Risaburo Music Scholarship for the research of
traditional east-Asian music(1997).
Artist-in-residence at Kunstlerinnenhof Die Hoege in Germany(2001).
Kyoto City New Artist Award (2001).
ACL FORUM(2002)in KOREA(Seoul)[NAGA for marimbist(1997)]
ACL Festival(2009) in KOREA(Seoul)[KATA for marimbist(1998)]
Shiga Prefectural Art Award(2010)[Theater Piece"Ship of Life"].
ACL Conference & Festival(2011) in Taiwan[Taipei].
ACL Conference & Festival(2012) in ISRAEL[Tel.Aviv].
A driving comittee of Kyoto Art Center(2008- ).
A member of Japan Society for Contemporary Music and The Japan
Federation of Composers.
A member of the Society for Research in Asiatic Music and International
Council for Traditional Music.
Present,an associate Professor of KCUA,Faculty of Music.

Collection:
Collection of chamber music by women composers at Felicja Blumental Music Centre & Library [Socre & CD]

Felicja Blumental Music Library
director Irit Schoenhorn

Chairwoman of Israeli Women Composers forum
On behalf of Israeli Women Composers Forum
Alona Epshtein


[YouTube]
Nakamura - Onjou-fu 遠聲譜
Makoto Nakura wirh Art Ensemble
[Arrigo Axia,Irene Bianco,Sofia,Vanni Vespani Direttore:Massimo pastore])

http://www.youtube.com/watch?v=z9ENhMUxnzg

Nakamura - Navi 奈備 (Miki Campins,Yuri Hashimoto)
http://www.youtube.com/watch?v=faYZRf_hNB4(1/2)
http://www.youtube.com/watch?v=-__g5bTskbM(2/2)

Nakamura - Navi 奈備 (Récital de percussion - Fabrice Vernay)
http://www.youtube.com/watch?v=_yXx9r9YaLY&feature=related(1/2)
http://www.youtube.com/watch?v=SBJEJZkG4Sw&feature=relmfu(2/2)

[iTunes]
クリタ(日本音楽集団第197回定期演奏会ライブ-1)
(曲:中村典子 箏:宮越圭子 熊沢栄利子)
NAKAMURA Noriko:Kurita for two koto players Koto
Koto:MIYAKOSHI Keiko KUMZAWA Eriko[PRO MUSICA NIPPONIA 197th Regular concert live]
http://itunes.apple.com/jp/album/kurita-ri-ben-yin-le-ji-tuan/id364570970

[TV]
蕪村 京ことばにのせて
出演:山下智子 菊川徳之助
脚本:藤田真一
音楽:中村典子  「蕪村の句による四季のうた」より
(出版:マザーアース)
《夏河を越す嬉しさよ手に草履》
指揮 桑山博 合唱 アンサンブルアカデミー京都 
《かしの木のうた》(長浜市立下草野小学校みんなのうた
篠笛 井伊亮子 十七絃 麻植美弥子
《川のほとりのこもりうた》(出版:マザーアース)
ソプラノ 美堂舞
ヴァイオリン:木須すみれ ヴァイオリン:中村仁美
ヴィオラ:中村公俊 チェロ:大西泰徳
《草のおと》    
チェロ  松崎安里子 十七絃 麻植美弥子

"BUSON" Recitation KYO intonation
  YAMASHITA Tomoko KIKUKAWA Tokunosuke
   Music:NAKAMURA Noriko Script:FUJITA Shin-ichi

Four Seasons Songs on Buson for unacompanied mixed chorus
[publisher:Mother Earth]
”Natsu kawa wo kosu ureshisa yo te ni zo(u)ri”
conductor:KUWAYAMA Hiroshi Ensemble Academy Kyoto 
The Oak Tree[Nagahama Manicipal Shimokusano
Elementary School Our song]
shinobue:II Akiko 17gen:OE Miyako
Riverside Lullaby [publisher:Mother Earth]
soprano:MIDOU Mai
violin:KISU Sumire violon:NAKAMURA Hitomi
viola:NAKAMURA Kimitoshi Cello:ONISHI Yasunori
Kusa no oto[Kusatsu Amika Hall presents]
Cello:Matsuzaki Ariko 17gen :OE Miyako    
http://www.youtube.com/watch?v=lUB1s6ciOPc


[Interview]
中村典子 季刊文化情報誌 湖|株式会社しがぎん経済文化センター
interview:NAKAMURA Noriko
seasonal magagine for cultural information "mizuumi lake" SHIGAGIN bunka center
http://www.keibun.co.jp/saveimg/mizuumi/0000000010/pdf_main__20120321113032.pdf

[blog]
http://nakamura89.exblog.jp/
[Twitter]
https://twitter.com/satohyangxiang
[facebook]
http://www.facebook.com/nakamuranoriko
[list]
http://www.n-nakamura.com/list.html
[clumusica]
http://www.clumusica.com/ http://d.hatena.ne.jp/clumusica/
[biography] website of KCUA
http://www.kcua.ac.jp/professors/nakamura-noriko/

[schedule]
月曜 1講時 作曲法(音楽学部生・専門講義室) 
   2講時 作曲レッスン(院2・研究室)
   12:10-13:00   
   3講時 作曲レッスン(研究室)or CM室(大学会館)
   4講時 作曲レッスン(研究室)or CM室(大学会館)
   5講時 2回生分析(作曲専攻・研究室)
Mon 9:00- Composition(for undergraduate
all speciality students,lecture room)   
10:40- Composition(graduate 2,lab.)
12:10- Alumini Office[central building]
13:00- Composition(reservation,lesson) or CM lab.[Uni.Hall]
14:30- Composition(reservation,lesson) or CM lab.[uni.Hall]
16:10- Analysis (undergraduate,composition class 2,lab.)

火曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室)
   2講時 作曲理論研究(大学院・研究室)
   12:10-13:00 オフィスアワー(研究室)  
    3講時 委員会(中央棟)
    4講時 委員会(中央棟)
    5講時 教授会(大学会館)
Tue 9:00- Composition(undergraduate,lesson,lab.)
10:40- Study of Composing Theory (master course all students,lab.)
12:10- Office hour(lab.)
13:00-18:00 Meeting(Committee)[central building]

水曜  1講時 楽曲分析(音楽学部・専門講義室)
    2講時 作曲法研究(院2・研究室)
    12:10-13:00  
    3講時  作曲レッスン(院2・研究室)
    4講時  作曲レッスン(研究室)or CM室(大学会館)
    5講時  作曲レッスン(研究室)
Wed 9:00- Analysis
   (undergraduate all speciality students,lecture room)
   10:40- Study of composition
        (master course 2ab,composition)
12:10-
13:00- Composition(lesson)
14:40- Composition(lesson,reservation)
        or CM Lab.(Uni.Hall)
16:10- Study of composition C (master course 2 a)
木曜 1講時 作曲レッスン(予約・研究室)  
   2講時 作曲レッスン(学4・研究室) 
   12:10−13:00  
   3講時 4回生楽曲分析(研究室)
   4講時 作曲レッスン(学3B・研究室)
   5講時 1回生楽曲分析(作曲専攻&指揮専攻・研究室)
Thu 9:00- Composition(lesson,reservation)
10:40- Composition(underguraduate 4b,lesson)
12:10-
13:00- Analysis(undergraduate,composition class 4)
14:30- Composition(undergraduate)
16:20- Analysis(undergraduate,composition & conducting class 1)

金曜 1講時 3回生楽曲分析[前期](研究室)
   2講時 作曲レッスン(予約・研究室)
   12:10-13:00
   3講時 作曲レッスン(学3A・研究室)
   4講時 3回生楽曲分析[後期](研究室)
   5講時 作曲レッスン(予約・研究室)
Fri 9:00- Analysis(for undergraduate3,composition) 
10:40- Composition(lesson,reservation)
12:10-
13:00- Analysis(for undergraduate3,composition)
14:30- Composition(lesson,resavation)
16:10- Composition(lesson,reservation)

研究室の扉に各時間の所在場所を確認できる表を貼っています。
研究室075-334-2363へご連絡ください。
携帯は090-8754-5805です。

作曲専攻以外の方へも研究室を解放しています。
和声、対位法、フーガ作曲法、楽曲分析、
作曲、研究レポート、論文など専攻を問わず、
ご相談にのっています。
ご予約くださり、授業期間にどうぞおいでください。

前期は5月より7月(8月初旬まで試験期間)
後期は(9月下旬より)10月より1月
   (2月中旬まで試験期間、3月は試験月間)です。

1講時 9:00-10:30 2講時 10:40-12:10 昼休み12:10-13:00
3講時 1300-14:30 4講時 14:40-16:10 5講時 16:20-17:50

楽曲分析1-8 [作曲専攻:1回生2回生3回生4回生] 

Analysis 1-8 for composition students in 1st-4th year

1st year
Bach[Sweelink]
Beethoven[Haydn Mozart]
Brahms[Tchaikovsky Dvorak]
Faure Debussy Ravel
2nd year
Bartok Kodaly
Schoenberg Berg Webern
Varese Messiaen Dutilleux
3rd year
Xenakis Ligeti Berio
Stockhousen Boulez
Yun Yashiro Bekku
4th year
Grisey Sciarrino
Kagel Globokar
Matsumura Takemitsu Hirose
Ung Pagh=Paan

楽曲分析[学部生] (前期)(後期)
Analysis for all speciality students

[spring semester]
Haendel:Messiah
Beethoven:Symphony No.9

[autumn semester]
Respighi:Pini di Roma Fontane di Roma Feste Romane
Respighi:Siciliana Faure:Sicilienne Bach:Siciliano

作曲理論研究[大学院](前期) (後期)
Studies for theory of composition
for all speciality students in master course

[spring semester]
works of Dutilleux,Grisey,Berio and Sciarrino

[autumn semester]
Asian Composers and Composition for Asian instruments
on the keywords of folklore,tradition,oriental thoughts
for building and renewing identity
 
作曲法[学部]第1回、第2回、第3回、第4回提出、作品発表会、試験
Composition for all speciality students

[spring semester & autumn semester]
overview of the music on the Earth
variation from folklore & symphony from folklore
motif partial motif sentence theme
exposition development recapitulation coda
ordered and disordered structure
basic form[A AB ABA]
applied form[compound form Lied,dance suite,rondo,sonata ,fugue,variation]
twelve tone technique seriel music
from listening to nature concrete sounds for graphical notion
preparation of performance
presentation by performance
examination for completion of composition[90 min.]



[reference]
pitched instruments register
[relative expression from VOX HUMANA
A-f-f1-f2-f3] A0-C8

flute c1-c2-c3- c4
piccolo d2-c3-c4-c5
alto flute in G  g-g1-g2-g3 [notation:c1-c2-c3-c4]

oboe b-b1-b2-g3
oboe d'amore gis-gis1-gis2-cis3  [notation:h-h1-h2-e3]
english horn in F h-h1-h2-f3 [notation:e-e1-e2-b2]

clarinet in B d-d1-d2-d3-b4 [notation:e-e1-e2-e3-c4]
bass clarinet in B D-d-d1-d2-d4 [notation:e-e1-e2-e3-g3]

bassoon B-b-b1-b2-g3
double bassoon D1-D-d-d1-f1 [notaion:D1-D-d-f]

horn F-f-f1-f2 [notation:C-c1-c2-c3]
trumpet e-e1-e2-c3
trombone E-e-e1-b1
bass trombone   H1-H-h-a1
tuba F1-F-f-f1-b1

timpani C-A(32) D-H(30) F-d(28) A-F(25) c-a(22.5) [ordinary: F-f]

glockenspiel c2-c3-c4-c5 [notaion:C-c-c1-c2]
xylophone     c1-f1-f2-f3-f4-c5       
vibraphone f-f1f2-f3
marimba C-c-c1-c2-c3-c4-f4

tubular bells   c1-c2-f2

harp    C1-C-c-c1-c2-c3-c4-g4

piano A2-C1-C-c-c1-c2-c3-c4-c5
celesta  c2-c3-c4-c5-c6 [notation:c1-c2-c3-c4-c5]    
harpsichord   F-f-f1-f2-f3-g3
organ A2-C1--C-c-c1-c2-c3-c4-c5 [A0-C8]

soprano  d1-d2-c3
alto g-g1-f2
tenor c-c1-b1
bass D-d-f

violin g-g1-g2-g3-d4 [g-d1-a1-e2]
viola c-c1-c2-c3-g4 [c-g-d1-a1]
cello C-c-c1-c2-c3 [C-G-d-a]
double bass C1-C-c1-c2-c3-c4 [C1-E1-A1-D-G]
[notaion:C-c1-c2-c3-(harmonics:c4)]


担当:
作曲専攻対象:作曲(学部:共同担任制)
楽曲分析1.2.(学部1回生) 楽曲分析3.4.(学部2回生)
楽曲分析5.6.(学部3回生) 楽曲分析7.8.(学部4回生)
       作曲法研究(大学院)領域研究(博士課程)
指揮専攻対象:楽曲分析(学部4回生)
全専攻対象:楽曲分析(前期・後期)(学部)
  作曲法(編曲法を含む)(前期・後期)(学部) 
  作曲理論研究(前期・後期)(大学院)

[charge]
for composition,conducting and all speciality
Composition(undergraduate,master course,and doctoral course)
Analysis 1-8(undergraduate 1 2 3 4, speciality of composition)
Analysis 1-4(undergraduate 1 2,class of specialty of conducting)
Compositon(undergraduate,all speciality)
Analysis a1 a2(undergraduate,all speciality)
Composition(master course)
Study of composition (master course,speciality of composition) 
Studies for theory of composition(master course,all speciality)
Studies for research (doctoral course)